Minder auto’s op de weg door corona, dus lagere verzekeringspremies? Verzekeraars verlagen niet de verplichte WA-verzekeringen ondanks dat we massaal thuiswerken en minder kilometers maken voor bezoekjes.
Gelijke premie
Tot nu toe heeft één Nederlandse verzekeraar bekendgemaakt korting te bieden op autoverzekeringen: Promovendum. Volgens de andere verzekeraars is het te vroeg om te zien of een paar maanden minder auto’s op de weg tot minder schadelast op de lange termijn gaat leiden, en daarmee lagere premies mogelijk maakt. Verzekeraars berekenen premies op basis van schade over meerdere jaren. Dat werkt ook andersom. Na een grote storm gaan de premies ook niet meteen omhoog.
Volume
De auto WA-verzekering is een verplichte autoverzekering die schade vergoedt die is toegebracht aan een ander. Nederland telde begin 2020 bijna 8,7 miljoen personenauto’s, dat is 1,7 procent meer dan een jaar geleden. Ruim 7,6 miljoen personenauto’s zijn eigendom van een particulier, 1 miljoen personenauto’s staan op naam van een bedrijf. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De premie kent een bonus malus systeem. Dit betekent een lagere premie bij schadevrije jaren. Factoren
Verder is de WA premie afhankelijk van factoren zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Factoren die het risico op schade verhogen, zorgen er ook voor dat de premie stijgt: de dagwaarde of cataloguswaarde van de auto, aantal kilometers per jaar, als je jonger bent dan 24 jaar of ouder dan 60 bent en als je een negatief aantal schadevrije jaren hebt. Het afgelopen jaar keerden de verzekeraars 308 miljoen euro meer uit aan klanten met een WA-verzekering dan dat ze binnenkregen aan premies.
Verlies
De brancheorganisatie geeft aan dat dit te wijten is aan verschillende factoren. Zo heeft onder andere de economische crisis en de verhoging van de assurantiebelasting een nadelig effect gehad op de concurrerende WA-markt. Een andere belangrijke factor is dat de premie-inkomsten nu al langere tijd dalen omdat klanten overstappen naar een andere dekking en/of voor een hoger eigen risico kiezen, terwijl de schadelast niet daalt. Die stijging is vooral te wijten aan de stijgende kosten van de letseluitkeringen. Bovendien zouden ook buitengerechtelijke kosten toenemen.
De vraag is of door de corona op langere termijn juist meer ongelukken gebeuren. Omdat het openbaar vervoer beperkte capaciteit biedt, pakken de komende maanden en misschien wel jaren vermoedelijk juist meer mensen de auto.